Élménypulzus

Élménypulzus

A friss, fiatalos és meglepetéseket is tartogató Oscar gála

2020. február 10. - Konika

A korábbi években mindig írtam egy Oscar előzetest, ahol latolgattam az esélyeket, és elmondhattam, nekem, melyik kategóriában ki a kedvencem, és ki várható nyertesnek a fogadóirodák szerint, az Oscar után pedig megszámolgattam a tippjeimet, hányat találtam el. Idén szakítottam ezzel a „hagyománnyal”. Egyrészt, jóval korábban volt a gála, mint máskor (február utolsó vasárnapja helyett, már február elején izgulhattunk), így kevesebb időm volt arra, hogy minden filmet megnézzek, másrészt annyi más helyen lehet előrejelzéseket olvasni, hogy idén nem éreztem életbe vágóan fontosnak a beharangozót. Továbbá igazán tippelgetni akkor tudok, ha mindent láttam, és idén még azért kimaradt nekem Az ír, A két pápa és az 1917 is. Pedig mindhármat lett volna lehetőségem az utolsó napokban megnézni, de egyszerűen nem éreztem elég energiát rá. Természetesen mindhármat pótlom majd a következő hetekben!

A legek a gáláról:

  • A legnagyobb személyes örömöm, kis sikítással az éjszakában: Taika Waititi győzelme a Jojo nyuszi forgatókönyvéért.

  • A legnagyobb meglepetés a színpadon: Eminem élőben a Lose yourself című dallal! Erre talán senki nem számított, hogy ő is megjelenik.

  • A legszebb ruha: Scarlett Johanssoné (szorosan követi Regina King ruhája)

  • A leggyönyörűbb énekhang a színpadon: Cynthia Erivo (hátborzongató élmény volt hallgatni, ott is állva tapsolták – a Stand up című dalt énekelte a Harriet c. filmből - érdemes lesz ár figyelni nem csak énekesnőként, hanem színésznőként is!)

  • A legnagyobb csalódás: tényleg nem tudom megérteni Billie Eilish körüli felhajtást...engem még semelyik élő fellépésével nem tudott meggyőzni, hogy a legnagyobb énekesek között lenne a helye. Ő egy jelenség, és a fiatal generációt képviseli, de a hangja nekem nagyon kevés, még egy egyszerű dalban is.

  • A legnagyobb meglepetés a díjak között: a legjobb film az Élősködők lett! (megérdemelten, de erre nem mertem volna fogadni)

  • A legszomorúbb Scarlett Johansson miatt vagyok (két jelölés egyszerre, és egyiket sem kapta meg - lejjebb olvashatjátok majd, melyiket és miért adtam volna neki.)

Ha tavaly azt lehetett mondani, hogy igazságosan eloszlottak a díjak, akkor ez idén még hangsúlyosabban igaznak tűnik. Talán végleg elmúltak azok az idők, amikor egy film egyedül képes 8-10 Oscar díjat begyűjteni? Ez vajon azt jelenti, hogy nincs igazán kiemelkedő film, ami minden más közül kitűnik, vagy azt, hogy egyformán erős filmek készülnek évről évre? Lehet erről is egy vitát nyitni… A jelölti listáról nekem a Rocketman nagyon hiányzott (tudom, egy betétdal is jelent valamit, de abban a filmben sokkal több volt).

A gyors összesítés a darabszámokról:

Élősködők  4 díj

1917 3 díj

Volt egyszer egy... Hollywood 2 díj

Az aszfalt királyai 2 díj

Joker 2 díj 

Jojo nyuszi 1 díj

Kisasszonyok 1 díj

Házassági történet 1 díj

Botrány 1 díj

Judy 1

Rocketman 1

 

Lássuk sorban a nyerteseket, és hogy én magam kinek adtam volna díjat (a tippjeimet még a gála előtt írtam össze):

 

Legjobb film

  • Az aszfalt királyai

  • Az ír

  • Jojo Nyuszi

  • Joker

  • Kisasszonyok

  • Élősködők

  • 1917

  • Volt egyszer egy... Hollywood

  • Házassági történet

A díjat kapta: Élősködők

A díjat adtam volna: Jojo nyuszi

Rövid indoklás: Nagy Taika Waititi rajongó vagyok imádtam a filmet, és tudom, hogy még meg fogom nézni. Amit még szeretek a listáról az a Joker (nagyon erős alkotás, elkapja a nézőt) és a Volt egyszer egy… Hollywood. Ezeket már nem feltétlenül nézném újra, de mindkettő erős hatással volt rám a moziban. Az Élősködőkre egyszerűen nem is gondoltam, mint esélyesre: nyilván, mivel a nemzetközi film díjat megkapta, egyszerűen nem hittem, hogy ezt is oda adják neki. Óriási meglepetés tényleg. Azzal együtt, hogy tényleg jó film.

 

Legjobb rendező

  • Martin Scorsese (Az ír)

  • Todd Phillips (Joker)

  • Sam Mendes (1917)

  • Quentin Tarantino (Volt egyszer egy... Hollywood)

  • Bong Joon-hoo (Élősködők)

A díjat kapta: Bong Joon-hoo (Élősködők)

A díjat adtam volna: Todd Philips (Joker)

Rövid indoklás: Azért adtam volna neki, mert rendezői szempontból hihetetlen bravúr volt, ahogy egy konkrét emberi tragédián keresztül bemutatja az egész társadalom labilitását is. Második helyre húztam volna az Élősködők miatt Bong Joon-hoo-t, aki tényleg zseniális filmet készített, de azért nem tenném első helyre, mert a hagyományosan erős dél-koreai termésből nem érzem, hogy kiemelkedne, inkább csak jobban felkapták a többi filmhez képest.

 

Legjobb férfi főszereplő

  • Antonio Banderas (Fájdalom és dicsőség)

  • Leonardo DiCaprio (Volt egyszer egy... Hollywood)

  • Adam Driver (Házassági történet)

  • Joaquin Phoenix (Joker)

  • Jonathan Pryce (A két pápa)

A díjat kapta: Joaquin Phoenix (Joker)

A díjat adtam volna: Joaquin Phoenix

Rövid indoklás: Nem mostanában lett az egyik kedvenc színészem Joaquin Phoenix, és a Nyughatatlan idején sírtam, hogy lemaradt a díjról, annyira hatalmasat játszott már akkor is. Ez a film pedig nem önmagában egy lesoványodott karakter megformálása, hanem az őrület határán mozgó egyén apró kilendülései több irányba. Félelmetes alakítás.

 

Legjobb férfi mellékszereplő

  • Tom Hanks (Egy kivételes barát)

  • Anthony Hopkins (A két pápa)

  • Al Pacino (Az ír)

  • Joe Pesci (Az ír)

  • Brad Pitt (Volt egyszer egy... Hollywood)

A díjat kapta: Brad Pitt

A díjat adtam volna: Brad Pitt

Rövid indoklás: Az az igazság, hogy a többieket még nem láttam, pótolnom kell ezeket a filmeket. Ezzel együtt is azt gondolom, hogy Brad Pitt egyik legjobb alakítását láthattuk Tarantino filmjében.

 

Legjobb női főszereplő

  • Cynthia Enrivo (Harriet)

  • Scarlett Johansson (Házassági történet)

  • Saoirse Ronan (Kisasszonyok)

  • Charlize Theron (Botrány)

  • Renée Zellweger (Judy)

A díjat kapta: Renée Zellweger (Judy)

A díjat adtam volna: Renée Zellweger

Rövid indoklás: A Judy című filmben Renée Zellweger olyan munkát tett le az asztalra, mint Joaquin Phoenix a Jokerben. Nem csak egy külsődleges átalakulást hozott, hanem teljesen átlényegült Judy Garlanddá, a lélegzetvétele is egy másik személlyé avatta. A többiek közül elismerem mindannyiuk munkáját, de például Scarlett Johanssont láttam már sokkal jobbnak, sokkal egyedibbnek, míg Saoirse Ronan önmagában vizsgálva kiemelkedő, a többiekkel összehasonlítva nem volt kiemelkedő.

 

Legjobb női mellékszereplő

  • Kathy Bates (Richard Jewell balladája)

  • Laure Dern (Házassági történet)

  • Scarlett Johansson (Jojo Nyuszi)

  • Florence Pugh (Kisasszonyok)

  • Margot Robbie (Botrány)

A díjat kapta: Laura Dern

A díjat adtam volna: Scarlett Johansson

Rövid indoklás: Laura Dern kiemelkedő volt a Házassági történetben, ugyanakkor amiért mégis Scarlett Johannson felé húzott a szívem, az az, hogy Laura-nak egy irritáló karaktert kellett megformálnia, amit véleményem szerint mindig könnyebb hozni. Egy kivételesen jó, már-már angyali szerepet alakítani úgy, hogy az ember szíve belesajduljon – nekem ez is kivételes feladat, és ahogy a kritikámban is írtam: mindenki olyan édesanyát szeretne, mint amilyen Scarlett Johansson volt a Jojo nyusziban. És olyan édesanyát, mint amilyen Laura Dern volt a Vadon című filmben. Én inkább azért adtam volna neki, nem ezért a filmért. De a köszönőbeszéde nagyon megható volt.

 

Legjobb nemzetközi film

  • Corpus Christi (Lengyelország)

  • Honeyland (Észak-Macedónia)

  • Fájdalom és dicsőség (Spanyolország)

  • Élősködők (Dél-Korea)

  • Les Miserables (Franciaország)

A díjat kapta: Élősködők

A díjat adtam volna: Élősködők

Rövid indoklás: A kritikám itt olvasható a filmről, tényleg az egyik legjobb film 2019-ből. A többi jelölt közül a Fájdalom és dicsőséget láttam, de számomra unalmas és kicsit öncélú film benyomását keltette.

 

Legjobb animációs film

  • Így neveld a sárkányodat 3.

  • Keresem a testem

  • A hiányzó láncszem

  • Klaus

  • Toy Story 4.

A díjat kapta: Toy Sory 4

A díjat adtam volna: Toy Story 4

Rövid indoklás: Egyiket sem láttam, a Toy Storyt csak megvettem, hogy mindenki nagyon dicséri, ezért itt alátámasztani nem igazán tudom a saját döntésemet. Sokan várták, hogy esetleg a Netflix filmje, a Klaus kaphatja, de végül nem lett meglepetés.

 

Legjobb adaptált forgatókönyv

  • Az ír (Steve Zaillian)

  • Joker (Todd Phillips és Scott Silver)

  • Jojo Nyuszi (Taika Waititi)

  • Kisasszonyok (Greta Gerwig)

  • A két pápa (Anthony McCarten)

A díjat kapta: Jojo nyuszi

A díjat adtam volna: Jojo nyuszi

Rövid indoklás: Nálam nem kérdés, hogy a kedvenc idei filmem kedvenc rendezője által adaptált forgatókönyv a nyerő. A munkája azért is kiemelkedő, mert nehéz a vígjátéki elemeket megfelelő határok közé szorítani egy ilyen típusú filmnél, és még nehezebb elérni azt a fokozatos leépítést, ahogy a vígjáték eltűnik, és a dráma kerül előtérbe. Úgy örültem ennek a díjnak!

 

Legjobb eredeti forgatókönyv

  • Tőrbe ejtve (Rian Johnson)

  • Házassági történet (Noah Baumbach)

  • 1917 (Sam Mendes és Krysty Wilson-Cairns)

  • Volt egyszer egy... Hollywood (Quentin Tarantino)

  • Élősködők (Bong Joon-ho és Han Jin Won)

A díjat kapta: Élősködők

A díjat adtam volna: Élősködők

Rövid indoklás: Na itt nagyon nehéz volt döntenem. Az Élősködők nagyon jól összerakott forgatókönyv, a dugába dőlt sátrazást követő jelenetek fergeteges forgatókönyvírói munkát tükröznek. De azt gondolom, a Tőrbe ejtve című krimi fordulatai is nagyon jól lettek felépítve, és persze Tarantino is érti a dolgát.

 

Legjobb operatőri munka

  • Az ír (Rodrigo Prieto)

  • Joker (Lawrence Sher)

  • A világítótorony (Jarin Blaschke)

  • 1917 (Roger Deakins)

  • Volt egyszer egy... Hollywood (Robert Richardson)

A díjat kapta: 1917 (Roger Deakins)

A díjat adtam volna: 1917

Rövid indoklás: Még nem láttam, de Roger Deakinst ismerve nyilván felejthetetlen operatőri munkát tett le az asztalra. Ha nem választhatnék olyan filmet, amit még nem láttam, A világítótornyot mondanám: gyűlöltem azt a filmet (elnézést a rajongóktól), de operatőri szempontból kiemelkedő munka volt.

 

Legjobb vágás

  • Jojo Nyuszi

  • Élősködők

  • Az aszfalt királyai

  • Joker

  • Az ír

A díjat kapta: Az aszfalt királyai

A díjat adtam volna: Az aszfalt királyai

Rövid indoklás: Ugyan ez az autóversenyzésről szóló film a többi jelölt mellett kevesebb figyelmet kapott és összességében talán tényleg hiányzott is belőle valami plusz, ami igazán feledhetetlenné tenné, azt nem vitathatja senki, hogy vágói feladatokban ez lehetett talán a legösszetettebb munka a többi filmhez képest.

 

Legjobb eredeti filmzene

  • Joker (Hildur Guðnadóttir)

  • Házassági történet (Randy Newman)

  • Kisasszonyok (Alexandre Desplat)

  • 1917 (Thomas Newman)

  • Star Wars: Skywalker kora (John Williams)

A díjat kapta: Joker

A díjat adtam volna: Joker

Rövid indoklás: Azért a Joker, mert abból megragadt pár zenei motívum. A díjátadón közben már azért is örültem a nyertesnek, mert elhangzott, hogy a Csernobil című HBO sorozat zenéjét is ő szerezte, amely az egyik legnagyobb kedvencem.

 

Legjobb eredeti betétdal

  • (I’m Gonna) Love Me Again (Rocketman)

  • I'm Standing With You (Breakthrough)

  • Into the Unknown (Jégvarázs 2.)

  • Stand Up (Harriet)

  • I Can't Let You Throw Yourself Away (Toy Story 4.)

A díjat kapta: Love me Again (Rocketman)

A díjat adtam volna: Love me Again (Rocketman)

Rövid indoklás: Imádtam a Rocketman című filmet, így örülök, hogy legalább ennél az egy díjnál voksolhattam rá. A Jégvarázs betétdalának előadására ide hozni a világ különböző pontjairól az Elsa hangját adó színésznőket: azért az is nem kis szervezést igényelhetett.

 

Legjobb vizuális effektus

  • Bosszúállók: Végjáték

  • Az ír

  • Az oroszlánkirály

  • 1917

  • Star Wars: Skywalker kora

A díjat kapta: 1917

A díjat adtam volna: Bosszúállók: Végjáték

Rövid indoklás: Csak tippeltem...

 

Legjobb díszlet

  • Az ír

  • Jojo Nyuszi

  • 1917

  • Volt egyszer egy... Hollywood

  • Élősködők

A díjat kapta: Volt egyszer egy... Hollywood

A díjat adtam volna: Jojo nyuszi

Rövid indoklás: Függetlenül attól, hogy a kedvenc filmem a listán, véleményem szerint díszletben is nagyon erős volt. Az Élősködők egy mai kort formált meg, mind a luxust mind a szegénységet különösebb munka nélkül egy-egy bérelhető helyszínen meg lehetett találni, és Hollywood is önmaga adta a hátteret Tarantino filmjéhez.

 

Legjobb jelmez

  • Az ír

  • Jojo Nyuszi

  • Joker

  • Kisasszonyok

  • Volt egyszer egy... Hollywood

A díjat kapta: Kisasszonyok

A díjat adtam volna: Kisasszonyok

Rövid indoklás: Nem adhatok mindent én sem a Jojo nyuszinak, így a Kisasszonyokra voksoltam, ahol talán a legnagyobb gondossággal kellett a jelmezeket összeválogatni, és amúgy is szokás kosztümös filmnek adni ezt a díjat.

 

Legjobb smink és haj

  • Botrány

  • Demóna: A sötétség úrnője

  • Judy

  • Joker

  • 1917

A díjat kapta: Botrány

A díjat adtam volna: Judy

Rövid indoklás: Renée Zellweger önmagában is óriási átalakuláson ment át, de készségtelen, hogy a haj és a smink is sokat hozzátett ahhoz, hogy Judy Garlandot életre keltse. A Botrány győzelme nálam az egyik legnagyobb meglepetés volt a díjak között.

 

Legjobb hangvágás

  • Az aszfalt királyai

  • Joker

  • 1917

  • Volt egyszer egy... Hollywood

  • Star Wars: Skywalker kora

A díjat kapta: Az aszfalt királyai

A díjat adtam volna: Az aszfalt királyai

Rövid indoklás: Sokat gondolkodtam, hogy az 1917 vagy Az aszfalt királyai legyen-e a befutóm, mindkét film olyan, amelyiknél a hangokra nagy hangsúlyt kellett fektetni, így a két hangdíjat megosztottam kettejük között. Az már tényleg mázli, hogy pont jól tippeltem meg, melyiket melyikük kapja.

 

Legjobb hangkeverés

  • Ad Astra

  • Az aszfalt királyai

  • Joker

  • 1917

  • Volt egyszer egy... Hollywood

A díjat kapta: 1917

A díjat adtam volna: 1917

Rövid indoklás: lásd az előző díjnál.

 

Az eddigi 20 díjnál volt tippem, vagyis inkább úgy mondom indokolt vágyam, hogy ki kapja a díjat, és 20-ból 14 esetben úgy látszik idén egyezett a véleményem az Akadémia tagjaival.

 

További díjak:

Legjobb rövidfilm

  • Brotherhood

  • Nefta Football Club

  • The Neighbor’s Window

  • Saria

  • A Sister

A díjat kapta: The Neighbor’s Window

 

Legjobb animációs rövidfilm

  • Daughter

  • Hair Love

  • Kitbull

  • Memorable

  • Sister

A díjat kapta: Hair Love

 

Legjobb dokumentumfilm

  • American Factory

  • The Cave

  • The Edge of Democracy

  • For Sama

  • Honeyland

A díjat kapta: American Factory

 

Legjobb dokumentum-rövidfilm

  • In the Absence

  • Learning to Skateboard in a War Zone If You’re a Girl

  • Life Overtakes Me

  • St. Louis Superman

  • Walk Run Cha-Cha

A díjat kapta: Learning to Skateboard in a War Zone If You’re a Girl

 

A bejegyzés trackback címe:

https://elmenypulzus.blog.hu/api/trackback/id/tr7315467182

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása