Élménypulzus

Élménypulzus

Autóval Dél-Olaszországba

Élmények Pugliaban I.

2019. november 16. - Konika

Talán sok ismerősünk gondolta azt, hogy őrültek vagyunk, amikor kitaláltuk, hogy mi nem egyszerűen Pugliaba szeretnénk utazni, hanem mindezt autóval tennénk meg. Nem úgy tehát, hogy leszállunk Bariban a repülőről és bérlünk egy kocsit, hanem úgy, hogy Budapestről egészen levezetünk az olasz csizma sarkába, hogy ott aztán mindent megnézzünk, amire csak időnk lesz bő másfél hét alatt.

Hogy őrültek lennénk-e, nem hittem még akkor sem, amikor az egyik városban kerestünk parkolóhelyet a H jelzésű autónkkal, miközben már napok óta nem láttunk I, azaz olasz jelzésű autón kívül semmi mást a miénken kívül, és furán bámultak ránk a helyi nagymenő srácok. És ez nem azt jelenti, hogy nem voltak turisták a régióban, csak azt, hogy akik jöttek, azok mind helyben béreltek autót. Sem a városokban, sem az utakon nem láttunk olasz rendszámon kívül mást (na jó, egyszer egy franciát), és miközben emiatt kicsit izgultunk is, közben büszkék is voltunk magunkra, hogy megvalósítottuk a tervünket (a helyi srácok sem vitték el végül az autót, még úgy sem, hogy tele volt csomagokkal).

Az útvonalat jó előre elterveztük, összeírtunk minden látnivalót (tudtuk, hogy húzni kell majd belőle), és természetesen úgy számoltunk, hogy oda- és visszafelé is szükség lesz egy 1 éjszakás megállóra, de azt is igyekeztünk úgy tervezni, hogy legyen mit megnézni a megállóhelyen is.

 

Ezt az útvonalat álmodtuk meg:

Budapest – Chioggia (Velencétől valamivel délebbre): kisebb megállásokkal kb. 8 óra út

Chioggia – Vieste (Gargano-félsziget, a csizma sarkantyúja, semmiképp nem akartuk kihagyni): kisebb megállásokkal kb. 8 óra út

Vieste – Monopoli (Puglia közepe, jó kiindulópont a környéket felfedezni) kb. 3,5 óra út

Monopoli – Lecce (dél Firenzéje): kb. 1,5 óra út, de útközben is volt miért megállni, majd másnap Lecceből kirándulni

Lecce – Matera (ez már nem Puglia régióban van, de vétek lenne kihagyni, ha ilyen délen jár az ember): kb. 2,5 óra út

Matera – Bologna (ez már hazafelé, az egyik kedvenc városunkban aludtunk): kb. 7,5 óra út

Bologna – Budapest: kb. 8-9 óra út, pihenőktől függően

A teljes utazás, ide értve azokat a kisebb kirándulásokat is, amiket a szállásokról megterveztünk összesen 3900 km-rel növelték az autónkban a megtett kilométereket.

A teljes idő október 23-tól november 3-ig tartott, ami több szempontból jelentett előnyt: mindössze 6 nap szabadság kellett hozzá (ünnepnapok miatt az élmény mégis 12 nap volt), az időjárás Dél-Olaszországban kedvezett a tökéletes kirándulásokhoz és városnézésekhez, kb 20-24 fok között változott, esténként már hűvös volt. Az egyetlen hátrány - valószínűleg az esti hidegek miatt - hogy a tengervíz már nem volt kifejezetten fürdésre alkalmas: kb. 19-20 fokosra tippeltük, de néhány bátor vállalkozót még láttunk fürdeni.

Talán pár embert a költségek is érdekelhetnek, ha ilyen mértékű autókázásra szánja el magát mostanában, így az összesített adatokat megadom.

Összes benzinköltés háztól házig: 110.000 Ft

(Igyekeztünk egyrészt Magyarországon teletankolni, valamint Olaszországban is keresni az olcsóbb lehetőségeket, és a fogyasztást is ideális sebességgel csökkenteni, valamint dízeles autónk van)

Összes autópályadíj: 46.000 Ft

(Itt is sokat spóroltunk: Puglian belül már nem sok pálya van, ahol van, mi ott is kihagytuk, így pályadíjat ténylegesen az utazás első, második, valamint utolsó két napján fizettünk, amikor a hazautat tettük meg.)

Parkolás: 0 Ft

(Spórolósra vettük a figurát e tekintetben is: addig kerestük az ideális helyeket, amíg mindig találtunk ingyenes parkolási lehetőséget. Lehet, hogy ez néha több gyaloglást jelentett, valamint az is igaz, hogy bizonyos helyeken tábla jelezte, hogy bizony szeptember 30-ig még fizetni kellett volna a parkolásért, de októberben már nem.)

Két főre tehát 156.000 forint az útiköltség: egyáltalán nem biztos, hogy fapados repülőjárattal (amikor ugye bőröndért sem biztos, hogy fizetünk, és nem tudunk annyit pakolni, vásárolni, amennyit szívünk szerint tennénk), plusz a helyi kocsibérléssel spóroltunk volna annyit, hogy megérte volna lemondani a hosszú vezetésről (és mi élvezzük is a hosszú autóutakat, többet tudunk ilyenkor egymással beszélgetni, mint bármikor máskor, élvezzük a tájat, a kedvenc zenéinkre lazulunk.)

A szállásköltséget már nem tartom érdemesnek megadni, hiszen mindenkinek mások a preferenciái: van, akinek jó egy ágy is egy közösségi hálóteremben, más ragaszkodik a saját fürdőszobához, vagy mindenképpen a belvárosban akar lenni, vagy még kilátásra is vágyik. A költőpénz is hasonló kérdés, hiszen van, aki konyhás szállást keres, és megoldja az étkezését minden nap magának, van, aki pedig a helyi ízeket szeretné kipróbálni (de cserébe mondjuk egyáltalán nem megy múzeumba, vagy nem száll fel egy hajós kirándulásra), tehát ezen árakat már mindenkinek magának kell előre becsülnie.

Mit láttunk az autóval vállalt hosszú útért cserébe?

Összesen 16 városban jártunk (és biztos, hogy még ugyanennyit érdemes lett volna megnézni, de majd visszajövünk)

Számtalan tengerparton is megálltunk, amik nem közvetlenül egy városhoz tartoztak, akár Lecce környékén, akár a Gargano-félszigeten, vagy Ostunihoz közel.

A kocsinak köszönhetően nem csak kiszálltunk a repülőből és belecsöppentünk a pugliai vidékbe, hanem végig láttuk, ahogy változik a táj, ahogy a hegyek, a dombok, a síkságok követték egymást. Láttuk, ahogy megérkeztünk a kicsit szemetesebb utakra, vagy ahogy az autópálya mellett a tenger kísért minket, vagy ahogy egész Pugliaban az olajfa mezők mellett suhantunk, de azt is, ahogy Matera irányába gránátalma ligetek mellett vitt az út, akkora gránátalmákkal a fákon, mint egy sárgadinnye.

Fárasztó volt az utazás? Igen. Megérte? Minden perce!

A látnivalókról és a legmaradandóbb élményekről írok a következő néhány bejegyzésben: sokat törtem rajta a fejemet, hogy mennyire legyen hosszú a beszámolóm, mennyire terjedjen ki minden részletre, látnivalóra, éttermekre, anyagiakra, szállásokra. Rájöttem, hogy nincs értelme túlságosan terjengősnek lennem, aki érdeklődik a régió iránt, úgy is utána tud olvasni mindennek, így koncentrálok majd a legfőbb élményekre, a saját benyomásokra. Próbálom elsősorban megosztani veletek, hogy mi tetszett a legjobban, mi a legkevésbé, mi az, amire még hosszú évek múlva is emlékezni fogunk. Ha bárkinek kérdése van, nyugodtan kérdezzen majd a kommenteknél, vagy akár levélben.

Holnap folytatom Chioggiaval és az utazással a Gargano-félszigetre.

A bejegyzés trackback címe:

https://elmenypulzus.blog.hu/api/trackback/id/tr6915308678

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

chepunk2 2019.11.18. 06:20:43

3900km? Azért az nem olyan sok. Mi annak idején pár haverral egy A Vectrában (2000-es benzines...) mentünk el Svájcon át Bresztbe és Normandiába, hogy Németországon át jöjjünk haza egy hét alatt. 4900Km volt az út kempingekben sátrazva.... Az egyik legjobb nyaralásom volt... Amúgy király út lehetett ez is! Én is így szeretek kirándulni, saját megszokott kocsi, megállók, sok-sok km. Hasonlón gondolkodom én is, déli irányban.

gabroca 2019.11.18. 07:28:39

Olaszországra kevés egy hét...a napokkal nem kell spórolni, inkább az autópályadíjakkal, ami elég drága ott, de van sok ingyenes út és mi ott láttunk jó dolgokat (termelői kis boltok, tanyák, tejüzem sajtokkal stb) Mindenesetre a hideg tengervíz elrettentő kicsit és előbbre tettem volna az utat, hogy az legyen tökéletes. Nincs annál jobb, ha 2 héten keresztül elő sem vesszük a hosszú nadrágot és félcipőt, elég a szandál shorttal...Már várom újra menjünk, álmom Sicilia, bár a barátnőm nem szeret nagyon autózni annyit, mint én

CorneliusMiami 2019.11.18. 07:38:21

November másodikán fürödtem Polignano a Maréban egy öt, meg egy kilenc éves gyerekkel. Azonnal rohantak be, lehetett vagy 21 fokos a víz, éppen jó volt, kisebb tömeggel, mint általában.

rgranc 2019.11.18. 08:49:29

Köszi a beszámolót, várjuk a többit is!
Mi a családdal (4 gyerek van, de már mind tizenévesek) repülővel is sokat utaztunk az elmúlt években, többször autóbérléssel kombinálva, de idén nyáron már végig kisbusszal volt Észak-Olaszország - Svájc körutunk, és a dél-olaszországi autós körút is ott van a bakancslistán erősen! :D

menkő 2019.11.18. 09:44:36

3900 km, az kb. az autó élettartam futásteljesítményének 1%-a, egy ötmiliiós kocsi esetén 50000 Ft. 3900 km, egy olajcsereciklus negyede, szűrőkkel együtt máris kb. 10000 Ft. 3900 km, egy gumikészlet tizenötöd része, dobjunk még hozzá 5000 Ft-ot, és akkor még a többi kopó alkatrészről nem beszültünk. Szóval nyugodtan mondhatjuk, hogy volt az az útiköltség 250.000 Ft is, mégha nem is most kellett fizetni. Persze ha céges kocsival lehet menni nyaralni, akkor ezek nem számítanak.
És persze az élményből nem vesz el semmit, csak azért lássuk be, hogy az üzemanyag + autópályadíj még közel sem minden költség.

röf 2019.11.18. 10:18:27

A legjobb választás autóval menni akár hosszabb utakra.
Maga az utazás is rengeteg élmény, látnivaló.
Egy napra nyugodtan lehet tervezni 6-800 km-t.
(Idén az utolsó etapunk 1150 km volt hazafelé.....de ez már súrolta a határaimat)
Jártunk már Szicíliában, Spnyolországban, és legközelebb is csak autózás jöhet szóba.
Amúgy gratu az íráshoz és a célpont választáshoz, Olaszország déli része szuper.

Kyria 2019.11.18. 16:47:56

Kíváncsian várom a továbbiakat, Dél-Olaszország régi vágyam. Egyébként szerintem az időtartamhoz képest sok a 3900 km, mert mi is mentünk már többször 4-5000 km-eket is Európában, csak éppen minimum 3 hét alatt. Rekordot meg épp az idén döntöttünk egy 6500 km-es lakóautós túrával az USA nyugati partján, na de 27 nap alatt tettük meg a távot. Nem volt épp zökkenőmentes, de tapasztalatlanok is voltunk (pedig rengeteget olvastunk előtte, de így is ért jó néhány meglepetés). No, de látom, már megjelentek következő posztok is sok-sok képpel:).

Megbolondoult V. Orbán pápa 2019.11.18. 17:40:04

Minek ennyit megállni? Én tíz éve Szicíliában voltam, az első és utolsó megállóm Pompei, éjszaka indultam másnap délben már ott is voltam. A következő nap egy kis kiruccanás a Sorrentoi félszigeten(azt megszívtam, mert Amalfinál olyan utakon kellett lavírozni a függőleges sziklákon ahol épphogy elfért a kocsi és rengeteg ídőt vesztettem, de a látvány mindent kárpótolt és megúsztam koccanás nélkül) majd megállás nélkül a csizma orra. Én sokallom a Velencei, Viestei meg a többi megállókat. Oda egyhuzamban megyek, mindenhova másik évben. Eddig a legszebb rész az Tropea és Toscana volt, az elmúlt húsz évben vagy tízszer voltam az olaszoknál és már majdnem mindent láttam Velencétől Nizzán, Firenzén, Rómán, Nápolyon át Palermoig. Mindenhova kocsival mentem és meg sem kottyant, láttam más magyart is, nem tűntek őrültnek. Igaz a távolabbi részek már majdnem 20 éve voltak, amikor fiatal voltam. Azért Tropeát, a csizma orrát lehet még egyszer bevállalom. Egyébként voltam már Barcelonában is kocsival egymegállással a mont blancnál meg Neuschwansteinnél , az sokkal messzebbnek tűnt, valahogy arrafelé Franciában, Svájcban, bajoroknál nagyobb a forgalom. Olaszoknál Firenze után már alig lébecolt valaki, csak a nagyobb városoknál(Róma, Nápoly) volt forgalom közte lehetett döngetni ezerrel.

Konika 2019.11.18. 23:19:09

@chepunk2: Mi is azon gondolkodunk, hogy legközelebb egy hasonló, német-belga-holland útvonalat járjunk be, ez az út jó volt arra, hogy már ne riadjunk vissza a távolságoktól. :)

Konika 2019.11.18. 23:24:04

@Megbolondoult V. Orbán pápa: Lehet félreérthető voltam: mi nem azért álltunk meg ennyit, mert kényszernek éreztük, és pihenni akartunk...mi minél több mindent látni szerettünk volna útközben, de ténylegesen, nem csak pisiszünetre. Ha csak lementünk volna Lecce mellé és 10 napig a lábunkat lóbáltuk volna a parton, akkor persze, simán nincs ennyi megállás, jövünk-megyünk. A két legnagyobb szakaszt lefeleztük 600-800 km-es távokra, mert az sem volt a célom, hogy kikészítsük magunkat a vezetéssel, inkább kényelmesen, minél több várost felkeresve, legyen idő mindenre stb. Egyszer még lemennék Szicíliáig is, de szerintem azt is hasonlóan fogom tenni, megállnék két napra pl. Nápoly környékén, aztán Szicíliában sem állnék meg, minden nap mennék, hogy az egész szigetet felfedezzem, a rejtett helyeket is... :)

Konika 2019.11.18. 23:28:22

@Kyria: Izgalmasan hangzik Amerika, talán egyszer...de az tényleg őrült nagy programnak tűnik. A 3900-ban tényleg benne van minden, az is, amikor egy szállásról kiindulva elmentünk a környéket bejárni, és reggeltől estig több falvacskában megálltunk...azért lett nagy a megtett táv, mert kb körbehaladtunk, de este visszaérkeztünk a szállásra ugyanúgy.
Írom a többit is...az biztos, hogy simán még egy hét belefért volna, ha meg tudjuk oldani: sok látnivaló kimaradt nekünk is....

Konika 2019.11.18. 23:32:42

@menkő: biztos van benne valami, de azért ilyen szigorúan nem számolnám az útiköltségbe... Akkor már a fapadosra kétévente új bőrönd kell, mert állandóan változtatják a szabályokat, meg a reptéren háromszor annyi a víz meg a szendvics, ha éhes vagy, itt a kocsiban elvihettünk mindent, és bevallom: én parázom is a repüléstől: amit el lehet érni autóval is, oda ezt preferálom... :)

Konika 2019.11.18. 23:37:28

@röf: Köszönöm! Igen, egyetértünk: nekem is tűréshatáron van a kb 800 km egy napra... Amit pedig lehet, itt Európán belül, kocsival néznék meg....százszor többet lát az ember, és sokkal kötetlenebb az egész... :)

kiskutyauto 2019.11.18. 23:39:38

Szánalmas ez az önfényezés. Ezeregyedszer leírva ugyanaz, amit már száz éve is útikönyvekben száz és százszor leírtak, lefotóztak... hogy megmutasd, hogy te is menő vagy, te is megcsinálod... A gazdagokat azért nem érdekli, mert fogja és bármikor elmegy ő is ide meg máshová is, ha akar.. a szegényeket (és ők vannak többségben); a csóró meg SOHA nem jut el még a szomszéd városba sem nagyon, mert épphogy nem hal éhen, őket meg ezért nem érdekli, ha egyáltalán eljut hozzá véletlenül a poszt... tehát a lehető legértelmetlenebb szánalmas tahóság ilyen úti posztokat írogatni... mintha aztán húúú de nagy dolog lenne... senkit nem érdekel, az az igazság...

Konika 2019.11.18. 23:40:44

@CorneliusMiami: Igen, többen fürödtek, igaz! Nekem a 20 fok körüli hőmérséklet már nem csábító....persze a gyerekeket biztos nem is lehetne visszatrtani! :) Az egyik kedvencem lett egyébként Polignano....

Konika 2019.11.18. 23:42:28

@rgranc: Nagyon kalandos lehetett kisbusszal! Van ismerősöm, akik kisgyerekekkel felautóztak Svédországig is, szóval semmi sem lehetetlen, viszont hatalmas élmény! :)

Konika 2019.11.18. 23:45:46

@gabroca: Igen, október eleje lett volna időpontban a legideálisabb: nem túl sok turista, melegebb tenger... Próbáld meg rávenni a barátnőd, mondjuk egy két napos római megállással félúton? :) De olyat is hallottam, aki Szicíliába úgy megy autóval, hogy teljesen északról lekompol.... (talán Genovaból? Nem biztos.)

Konika 2019.11.18. 23:53:12

@kiskutyauto: nehogy a többi bejegyzést elolvasd :) Nekem amúgy is ez egy napló, saját magamnak, emlék örökre...ha más is olvassa, örülök, ha nem, nem. Ha annyira minden nap ilyet megtehetnék, biztos nem írnám le én sem... És bárcsak lenne használható útikönyv magyarul Pugliaba! Ha találsz, nem idejét múlt, használhatatlan infókkal, elküldheted!

gabroca 2019.11.19. 05:16:37

@Konika: Épp néztem, Livornoból megy komp Palermoba aránylag kedvezményes áron...Rómán keresztül jöttünk visszafele, 2 éj szállással, de nekem jobban bejött Velence vagy Toscana (kivétel a Pantheon), Nápoly felejtős számomra.

gabroca 2019.11.19. 05:19:55

@Konika: Semmi sem lehetetlen....Volt fönököm Skodával volt Isztambulban 2 kisgyerekkel, a lengyelek a 80-as években kispolskival jártak a Fekete-tengerhez, sőt találkoztam egy bicajossal Dunaharasztin, aki letekert Osloból Isztambulba és vissza...ehhez mérje mindenki magát !

gabroca 2019.11.19. 05:22:24

@kiskutyauto: Te meg egy nagy bunkó vagy, jobb lenne csendbe maradnod, néha többet megtudni egy leírásból, mint egy útikönyvből, biztos egy fiatal kis kopasz senki vagy..

historicus66 2019.11.19. 10:27:04

Nagyszerű út, nagyszerű beszámoló. Mi is így szertünk utazni, és pont azért, amiért Te is írtad. Így jártuk be Olaszország legtöbb tartományát, köztük Szicíliát, Franciaországot, de autóval legtávolabb Portugáliában voltunk (10e km összesen). Pugliában még nem voltam, de az egyik közeli tervem, szóval külön köszönöm. További szép utakat!

malkolmcole 2019.11.19. 18:19:20

Olyan útvonalat is néztem nemrég, hogy Dubrovnik - Bari komp. Éjszaka jár így 1 szállás megoldva. Kb 180e Ft a kabinos utazás 2 főre + az autó, mindez oda-vissza értendő. Úgy kell számolni, hogy a teljes olasz autópályadíj és kb (oda-vissza esetén) 1000km autós út van spórolva. Illetve 2 éjszaka is benne van.
Dubrovnik pedig Bosznián keresztül nekem kb 10 óra alatt megvan Nyíregyházáról (1000km)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.11.19. 18:29:00

Jó kis út lehetett, én is ennek vagyok a híve, sokkal inkább a kocsi, mint a repülő.
Egy hátránya van csak, de az egyre nagyobb, a nyári csúcs tömegben egyre lehetetlenebb előre jutni a millió dugó, útlezárás stb miatt.Emiatt járunk inkább mégis repülővel.
Ha lehetne haladni az autópályán, akkor rá se néznék a jegyárakra.De sajnos nem lehet.A mellékutak meg nagyon sok időbe tellnek, minden város előtt-után körforgalom, meg a sok kikanyarodó traktor, IFA, biciklis, anyámkínja.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.11.19. 18:32:45

Ami viszont részemről respect, ha valaki ezt bevállalja, az az eszetlen olasz közlekedés.Ha én oda betenném a lábam, kerekem, Nápoly alá, az hétszentség, hogy az összes lemez horpadt lenne egy hét alatt.Ahogy azok parkolnak, az valami botrány.Egy kicsit előre löki az előtte parkoló kocsit, egy kicsit hátra a mögöttit és máris ki tudott állni...Uhhh.
süti beállítások módosítása