Élménypulzus

Összefoglaló a 15. Cinefestről

2018. szeptember 25. - Konika

Akinek nem volt türelme, vagy kedve végigkövetni a napi beszámolóim sorát, azoknak egy rövid összefoglalót készítettem az általam látott filmekről, azok értékeléséről és sorrendjéről.

A fesztivál alatt 21 filmet sikerült megnéznem, és összességében úgy érzem, hogy jobb volt az idei felhozatal, mint a tavalyi. A tavalyi filmek közül tényleg csak 1-2 jut eszembe, amiket őszintén szerettem (Szívritmuszavarok, Brigsby mackó), most úgy érzem, jövő ilyenkor többet fogok jóérzéssel emlegetni.

A filmek között érdekes csoportosítást is lehet tenni: többségük csokorba szedhető néhány szempont alapján:

  • Tinédzserek életét bemutató, a mindennapi nehézségeiket feltáró filmek (Madeline a mélyben, Kékről álmodom, Ok-okozat, A néma forradalom)
  • A technikai fejlődés, a mai kommunikációs világ miatt minimális/más filmes eszközzel elmesélt történetek (A bűnös, Keresés, Profil)
  • Családi kapcsolatokat boncolgató filmek (A boldogtalanság művészete, Bolti tolvajok, Ne hagyj nyomot, Nyolcéves jegyesség, Vadon, Egy nap)
  • Igaz történeteket feldolgozó filmek (A néma forradalom, Profil, Csuklyások, Dovlatov, Utoya).

A fesztivál két fődíját egyébként A bűnös és az Ok-okozat kapta, mindkettő nálam is előkelő helyen szerepel. Lássuk az általam felállított sorrendet, röviden blokkokba is rendezve a filmeket, amivel remélem útmutatót adok ahhoz, hogy melyik kerüljön fel a kívánságlistátokra (több film is a mozikba kerül hamarosan, így érdemes néhány címet megjegyezni):

KÖTELEZŐEN AJÁNLOTT, szinte biztos, hogy bárkinek tetszene (8-8,5 pontosok)

  1. A néma forradalom 8,5
  2. A bűnös 8
  3. Profil 8

ERŐSEN AJÁNLOTT, nem okoz majd csalódást a nézők jelentős részének (7,5 pontosok)

  1. Ok-okozat 7,5
  2. Heavy Túra 7,5
  3. Keresés 7,5
  4. Meztelen Juliet 7,5
  5. Csuklyások 7,5
  6. Egy nap 7,5

AJÁNLOTT, de lehet, hogy nem mindenkinek jön be, kétesélyesek (7 pontosok)

  1. Bolti tolvajok 7
  2. Vadon 7
  3. Utoya, július 22. 7
  4. A boldogtalanság művészete 7
  5. Kékről álmodom 7
  6. Nyolcéves jegyesség 7

CSAK SAJÁT FELELŐSSÉGRE, nagy esély van rá, hogy nem tetszik majd (5-6,5 pontosok)

  1. Dovlatov 6,5
  2. Ne hagyj nyomot 6                      6,5-ről módosítva
  3. Madeline a mélyben 5,5

MÁSRA IS FORDÍTHATOD AZ ÉRTÉKES IDŐDET (5 pont alattiak)

  1. Ederlezi ébredése 4,5
  2. Gyújtogatók 4
  3. Az elveszett 3,5

Természetesen nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy szubjektív véleményt, a saját ízlésem alapján felállított sorrendet adtam meg, ettől még lehet (sőt biztos), hogy pl. a Gyújtogatóknak is létezik egy szűkkörű rajongótábora.

Ha részletesebben is érdekelnek a filmek, akkor azokat a napi beszámolókban vissza tudjátok keresni, a hivatalos díjazottakat az utolsó napi bejegyzésben olvashatjátok.

Maga a fesztivál számomra igazi felüdülés volt. Egy hét szabadság, amit filmnézéssel és blogírással tölthettem: mondhatni egy nagy álmom vált valóra. (Persze az igazi az lenne, ha valaki még fizetne is ezért, de így elsőre számomra hatalmas élmény volt, önmagában boldoggá tett, hogy azt csinálhattam, amit szeretek, és hogy nem adtam fel 1-2 nap után.) 

img_20180917_173830.jpg

Hogy teljesen tökéletes lenne a fesztivál? Nem, erről azért nincs szó, fejlődni mindig lehet. Évek óta probléma például, hogy azoknál a filmeknél, amiknél a felirat nem a képen van, hanem még az alá külön vetítik, az szinte láthatatlan, egyszerűen nincs olyan sor a teremben, ahonnan élvezni lehetne. Elgondolkodtató, hogy esetleg lehetne-e a film felé vetíteni, ahogy például az operában vetítik a szöveget (bár itt talán a folyamatos felfelé nézés készítené ki a nyakat), vagy valahogyan, akár a képméret csökkenésével is számolva, de mégis legalulról kicsit feljebb pozicionálni az egész filmet.

A másik az, hogy bizonyos filmekre képtelenség bejutni, vagy esetleg van esélyed, ha már egy órával a kezdés előtt sorba állsz - ez persze nem minden filmre igaz, csak néhány jobban beharangozottra, de akkor is bosszantó tud lenni, ha lemaradsz: igen, nagyon jó, hogy ingyenes a fesztivál, de néhány esetben lehetne előzetes regisztrációt alkalmazni. (Na de nem úgy, ahogy a Napszállta előtt volt, mert az nem volt előre beharangozva, így aki épp egy filmen ült, annak tudomása sem volt arról, hogy kezdés előtt mondjuk 2 órával hirtelen jött ötlettől vezérelve regisztrációt indítanak a filmre. Ha én egy konkrét filmmel nyomom az egész fesztivál marketingjét, majd ezek után azt a filmet a kistermekben akarom/tudom levetíteni, akkor erre a helyzetre jóval hamarabb felkészülök, és nem ott a helyszínen rögtönzök.)

Az utolsó nagy kérdés, hogy a közönségszavazatok gyűjtésén hogy lehetne finomítani, hiszen jelenleg, egy fénymásolt apró papírfecnin kell bedobni a szavazatokat, amely papírfecniből igazából annyit vesz el az ember, amennyit csak szeretne... Ettől én még nagyon is örülök, az idei közönségdíjasnak, a Heavy Túrának, én is imádtam a filmet, nem erről van szó: csak nem tudom, hogy lehetne ezt másképp megoldani, hogy ne piszkálja a gondolataimat. (Lepecsételt, hivatalos, keménypapírra nyomtatott lap? Vagy nem szavazni lehetne, hanem minden film után pontozni 1-5? Nem tudom.) 

Ezek apróságok egyelőre, a fesztivál egyértelműen a legjobb magyar filmfesztivál, a legjobb filmekkel, a legjobb programokkal, hangulattal. A fenti megjegyzések maximum gondolatébresztők a szervezők felé. Minden egyéb tekintetben elismerés illeti őket, és reméljük, még nagyon sokáig élvezhetjük a Jameson Cinefestet Miskolcon.

A bejegyzés trackback címe:

https://elmenypulzus.blog.hu/api/trackback/id/tr6014260383

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.